Frukostfrallor till helgen

Ett perfekt sätt att starta helgen är med nybakade surdegsfrallor. Förbered på fredagen och grädda på lördag morgon!

En liten heads ups bara, surdegsbröd kan vara lite trixigt i början innan man hittar rätt. Tro mig här har det blivit många platta bröd. Ju mer du tränar desto mer känsla och bättre blir det så ge inte upp.

 

Frukostfrallor till helgen

  • 120 g aktiv surdeg
  • 420 g fingervarmt vatten
  • 600 g ekologiskt mjöl (jag brukar använda råg/vete/dinkel etc)
  • 15 g havssalt

 


 

  1. Blanda ut surdeg och vatten.
  2. Tillsätt mjölet lite i taget, degen behöver inte arbetas utan bara blandas.
  3. Låt den jäsa på ett lite varmare ställe under plastfolie i ca 1 – 1½ timme.
  4. Arbeta sedan degen tills den börjar gå ihop sig mer, antingen  förhand eller maskin.
  5. Tillsätt saltet och arbeta den ytterligare tills den börjar släppa och hålla ihop sig.
  6. Låt den sen jäsa i 3-4 h i en oljad plastlåda med lock. Vik degen var 30:e minut (dra ena kanten mot den andra från alla sidor).
  7. När den har jäst upp sig och ställ sedan i kylen över natten.
  8. Sätt ugnen på max med en plåt i en timme innan gräddning.
  9. Ta ut lådan med degen ca 20 minuter innan de ska gräddas.
  10. Vänd upp degen på ett mjölat bord och dela av i bitar.
  11. Flytta över bitarna med en mjölad degskrapa till plåten och ställ in i ugnen samtidigt som du kastar in ett glas kallt vatten i botten.
  12. Grädda i ca 15 minuter.

 

Frukostfrallor till helgen, surdegsfrallor, egna frallor
Frukostfrallor till helgen – starta lördagen men nybakade surdegsfrallor!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *